Athol Place & Johannesburg

Blog geschreven door: Niels Doeleman
Winnaar van de Zuid-Afrika Game

Niels en Margo maakten een prachtige reis door Zuid-Afrika. Ze begonnen in Kaapstad, en reisden door naar het wijngebied en de Drakensbergen. De volgende stop: Johannesburg.

Athol Place blijkt een oase van rust, weelde en luxe in de enorme metropool Johannesburg.
Als we aankomen worden we begroet en er wordt om onze paspoorten gevraagd om in te checken. Als het meisje van het hotel terug komt lacht ze vrolijk en roept ‘ah, we kunnen Nederlands praten, leuk!’ Ze blijkt stage te lopen voor haar studie Hotelschool in Den Haag en verlangt soms terug naar huis, al geniet ze volop van Zuid-Afrika. Ze vraagt ons of we willen dineren, vertelt hoe laat we kunnen ontbijten en wijst ons onze kamers.

Athol Place

De kamer is ronduit prachtig. Er staat ons een koude fles champagne op te wachten met een welkomstkaart waarop staat dat het hotel ons feliciteert met onze prijs. Heel attent! Hier houden we het wel even uit! Door de lange rit zijn we moe en we besluiten op de kamer te eten. Daarna nodigt het bed uit voor een goede nacht slapen.

De volgende dag staat onze gids al vroeg in de lobby te wachten. Hij begroet ons en neemt ons mee door de straten van het drukke Johannesburg naar Soweto. We komen aan bij een hostel. Aan de overkant van het hostel is een soort vrijplaats ontstaan. Een kleurrijk barretje met een vuurplaats, allerlei sculpturen en een overkapping met hangplek. Een aantal back-packers staan al te wachten. Om 09:30 uur neemt de begeleider het woord. Hij heet ons welkom in Soweto en wijst ons mountainbikes toe waarmee we een 2 uur durende fietstocht gaan maken door de immense South Western Township. Hij vertelt dat er formeel 1.3 miljoen mensen wonen. Tijdens de fietstocht komen we langs de verschillende klassen in de township. Van stenen huizen met een tuintje tot golfplaten huisjes die dicht op elkaar een doolhof vormen. Schrijnend om te zien dat dit nog mogelijk is in het Zuid-Afrika van vandaag en tegelijk mooi om te zien hoe mensen een bestaan opbouwen en hoop houden op een betere toekomst.

Soweto

We stoppen bij het woonhuis waar Nelson Mandela heeft gewoond. Er staan bussen vol met mensen die allemaal even naar binnen willen. Aan de overkant is het Mandela restaurant wat door Winnie Mandela is begonnen, zo wordt ons verteld. We fietsen door en zijn na 3 uur terug bij het startpunt waar ons een heerlijke lunch te wachten staat. Een Bunny Chow! Een uitgehold stuk wit brood met een heerlijke curry erin.

Die middag bezoeken we het Apartheidsmuseum. Het museum geeft op indrukwekkende manier weer hoe het apartheidsregime heeft kunnen ontstaan en welke stromingen er zijn geweest. Ik loop langs de displays en soms gruwelijke foto’s en video’s met een brok in mijn keel en kan mijn tranen soms nauwelijks bedwingen. Goed om stil te staan bij deze geschiedenis en te kunnen vertalen naar een betekenis voor ons eigen leven van vandaag.

Nelson Mandela

Als we uit het museum komen brengt onze gids ons terug naar het hotel. Hier kunnen we ons even opfrissen voor het diner. We besluiten om naar Sandton Mall te gaan om daar bij The Butcher te gaan eten. Voor we aanschuiven kopen we wat kleine cadeautjes voor thuis, de kinderen en opa en oma (die de boel thuis draaiende houden!)

De volgende ochtend hebben we geen programma en we gaan nog een paar uur naar de Neighbourgoodmarket in de buurt Braamfontein, een tip van onze reisgenoot en fotograaf Jurriaan. Deze buurt is van getto veranderd in een wijk met galerietjes, winkeltjes en restaurantjes. De Market is een oude verlaten parkeergarage waarin talloze kraampjes staan met heerlijke dingen. Taarten, smoothies, fudge, worsten, curry’s, wijnen, locaal bier en nog veel meer. Je koopt allerlei lekkernijen en neemt die mee, een verdieping hoger waar lange tafels staan. Hier zit men te praten en te genieten van al het lekkers. Een heerlijke relaxte plek. We vinden een plekje en doen ons te goed aan heerlijke broodjes en verse smoothies. Een plek die ook zeker de moeite waard is om te bezoeken.

Market

Dan is het tijd om te gaan, eerst terug naar het hotel voor onze bagage en dan snel door naar de Marataba Marakele Safari Lodge. En toen bleek de accu leeg… daar stonden we dan. Gelukkig was er onder andere een gast van het hotel die ons hielp en voordat we het wisten reden we richting de veelbelovende safari…

Bekijk ook ‘Cleopatra Mountain Farmhouse en de Drakensbergen

Niels & Margo hebben een reis naar Zuid-Afrika gewonnen met Talisman travel design naar aanleiding van het spelen van de Zuid-Afrika Game. Zij reizen 11 dagen door Zuid-Afrika met reisjournalist – en fotograaf Jurriaan Teulings.