Een eerste kennismaking met Cambodja

Blog geschreven door: Talisman travel design

Op 19 maart ben ik voor Talisman op reis gegaan naar Cambodja. Een bestemming die ik nog niet zo goed ken en ga toevoegen aan mijn portfolio. Ik houd jullie waar en wanneer ik kan op de hoogte van mijn eerste kennismaking met deze bijzondere bestemming. Hieronder vertel ik alvast over mijn eerste dag hier en licht ik de route uit die ik verder zal volgen.
– Marjolein

20 maart
Het is zo fijn om weer in Azië te zijn. Lekker warm, lekker hectisch!
Na een voorspoedige KLM en Bangkok Airways vlucht geland in Phnom Penh. Niks even opfrissen gelijk ertegenaan! We have a very busy program today, zegt mijn gids. Hij bedoeld eigenlijk: wie heeft dit idiote schema bedacht..nou ikzelf, dus huppakee.

Indrukwekkend was het bezoek aan Choeng Ek ook wel de Killingfields genoemd. Hierna naar het Tuol Sleng museum. Zoveel mensen zijn er tijdens het regime van Pol Pot vermoord, vol ongeloof staar ik naar de foto’s van de gevangenen die de dood in de ogen keken. Kinderen, jongeren, vrouwen en gemartelde lichamen. Afschuwelijk.
Omdat het zo afschuwelijk was mag het niet worden vergeten en kun je een bezoek niet overslaan.

Ik bezoek het prachtige Royal Palace, de zilver Pagode en Wat Penh. Hier word ik plotseling in m’n nek gegrepen… Mijn collega Quinten! We omhelzen elkaar, hoe bijzonder dat ik hem in een stad met 2 miljoen inwoners hier tref. Zij sluiten hun reis af in Phnom Penh en hebben er een geweldige reis opzitten. Mijn programma is onverbiddelijk.. Ik moet door. We zeggen elkaar gedag.

Ik heb een heel half uur om in te checken in het Raffles Hotel Le Royal en even snel op te frissen.
Hierna stap ik in een cyclo. Een bak met een mannetje erachter die je de stad doorfietst. Erg leuk.

IMG-20160320-WA0001  IMG-20160320-WA0002

Hij brengt mij naar de Tonlé Sap river waar ik met medewerkers van onze lokale agent Exo Travel aan boord ga van een bootje. We gaan onder het genot van een drankje en snack genieten van de mooie zonsondergang.

Na een 3 kwartier op de boot gaan we van boord en naar een restaurant. Hier ontmoet ik nog wat andere medewerkers en we hebben een gezellig en smakelijk diner.

Zo dag 1 is alweer voorbij.
Morgen eerst 3 inspecties en dan 5 uur rijden naar 4 Rivers Floating Lodge. Zin in!!

21 maart
Deze ochtend ga ik op hotelinspectie bij La Rose Suite, iRoha Garden en Sun & Moon Urban Hotel. Hierna vertrek ik Koh Kong waar ik verblijf in de 4 Rivers Floating Lodge. Deze drijvende lodge combineert een verantwoord verblijf met hedendaagse luxe.

Exterior, Lodges

22 maart
Na het ontbijt ga ik aan boord van een boot die mij langs de Tatai dorpen brengt en de machtige Tatai Watervallen. Later varen we een rivier op welke ons naar het hart van de Cardamom Jungle brengt waar exotische vogels en veel wildlife leven.

Tegen de lunch breng ik nog een bezoek aan het Tatai Dorp waarna ik naar Sihanoukville Airport vertrek. In de vroege namiddag vlieg in vanaf Sihanoukville naar Siem Reap. Hier word ik per transfer naar mijn verblijf voor deze nacht gebracht: Park Hyatt Siem Reap. Dit hotel is een elegante oase binnen het bedrijvige Siem Reap. Het gebouw is in art-deco stijl gebouwd met grote witte zuilen, vlammende toortsen, binnenplaatsen en waterpartijen. De uitdaging van de ontwerper, Bill Bensley, was dit te combineren met hip design.

Dining Lounge  Park Hyatt Siem Reap

23 maart
In de ochtend maak ik een fietstocht over de prachtige binnenwegen van Siem Reap naar de tempels van Roluos. Dit is het oude centrum van de Khmer-beschaving ook bekend als Hariharalaya. Het omliggende platteland met zijn rijstvelden en suiker palmbomen is heel typerend voor Cambodja.

Na mijn fietstocht begin ik aan een interessante boottocht op het Tonlé Sap meer. Dit is het grootste zoetwatermeer van Zuidoost-Azië en is tijdens het natte seizoen wel 10.000 km²! Ik ga een kijkje nemen in één van de lokale huizen bij het meer waar ik ook meteen mijn lunch mag nuttigen.

Boat, Family

Na dit bezoek gaan we naar Kampong Phluk, een dorp dat zeer weinig toeristen ontvangt. Dit is de beste plek om het authentieke leven van de lokale vissers en hun gezinnen te bewonderen.

Aan het begin van de middag breng ik een bezoek aan één van de belangrijkste hoogtepunten van Zuidoost-Azië: de prachtige Angkor Wat. Deze tempel werd gebouwd naar het model van de tempelberg en symboliseert Mount Meru, de thuisbasis van de goden.

Temple

Hierna breng ik een bezoek aan Ta Phrom. Dit is de tempel die overwoekerd is door de jungle. De grote vijgenbomen hebben zich samengevoegd met de oude stenen, het lijkt me inspirerend om te zien hoe de vegetatie de tempelmuren aan elkaar geplakt houdt.

Temple  Ta Phrom Temple

Aan het einde van de middag bezoek ik de Angkor Thom, de laatste hoofdstad van het grote Khmer-rijk. Ik betreed dit gebied via de zuidelijke poort en volg de weg naar de Bayon Tempel. Deze tempel ligt precies in het centrum van de stad. Het bijzondere van dit monument zijn de 54 torens die de 54 provincies van het toenmalige Khmer-rijk vertegenwoordigen.

Bayon Temple

Ik keer terug naar mijn hotel in Siem Reap en ga ’s avonds naar een Phare Circus show. Ik verblijf vannacht in Phum Baitang Zannier. Deze  elegante hideway is gelegen in een groene tuin met rijstvelden van circa 8 hectare.

24 maart
Vandaag begin ik de dag met drie hotelinspecties; Heritage Suites Hotel, Amansara Resort Siem Reap en Navutu Dreams Resort & Spa.
Na de lunch vertrek ik vanuit Siem Reap naar Battambang.

Vanmiddag ontdek ik de charmante en ontspannen rivier stad Battambang. Ik bezoek eerst de Bamboo Trein, opgezet door de dorpelingen om het vervoer van goederen en personen te vergemakkelijken. De trein zelf is erg basic: een bamboe platform op 4 wielen dat wordt aangedreven door een kleine motor. Ik zal 8km mee reizen door het prachtige landschap en de rijstvelden.

Bamboo, Railway, Train

Ik overnacht in Maisons Wat Kor. Dit kleinschalige boutique hotel ligt in een lieflijk dorpje op slechts twee kilometer van Battambang.

Garden, Rooms  Pool

25 maart
Het platteland van Battambang maakt deze stad zo speciaal. Het is gelegen langs de rivier de Sangker, een rustig water dat de Kardemom bergen verbindt met het Tonlé Sap Meer en onderweg de rijstvelden voorziet van water.

Om 07.30 uur begint mijn tour door Battambang. Ik wordt voorzien van een fiets en we vertrekken naar de eerste stop: een rondleiding over de markt Psar Bath. Dit is de belangrijkste markt van Battambang. we vervolgen de route en steken de rivier over en brengen een bezoek aan de Wat Povil Tempel.
Eenmaal terug aan de andere kant is het tijd om de fietstocht voort te zetten. We bezoeken de historische 2.5 straat, een Thaise tempel en een kleinere markt. Het is tijd voor een kop koffie of suikerriet sap.
We vervolgen de route naar Wat Kor Village, bekend om zijn vele oude Khmer huizen welke gebouwd zijn in de vorige eeuw.
We fietsen verder langs de rivier op weg terug naar de stad.

Temple  Woman, Street

In de middag brengt mijn chauffeur mij van Battambang weer naar Siem Reap. Ik verblijf vannacht in Shinta Mani Club, een prachtig boutique hotel gelegen in de stad Siem Reap. Het ontwerp van dit hotel is geïnspireerd op de typische Khmer architectuur. De wereldberoemde architect Bill Bensley heeft er werkelijk alles aan gedaan om oude tradities te verweven met modern comfort en een typisch design.

26 maart
Dit was mijn avontuur in Cambodja. Ik vertrek om 08.00 uur naar het vliegveld van Siem Reap en vlieg terug naar Amsterdam.

One thought on “Een eerste kennismaking met Cambodja

1. Leuk om een deel vd reis te (kennen)! Ben benieuwd wat Marjolein vh Navutu Resort zal vinden… Het artikel lijkt mij overigens iets te vroeg geplaatst! 😀😀😀