Update uit Oman – deel 2

Update door: Marjolein Borsje & Marielle Scheper

Vrijdag 25 september; Muscat naar Nizwa

We treffen elkaar op het vliegveld van Muscat, en rijden met zijn tweeen naar Nizwa, een klein stadje in Oman, bekend om zijn fort en geitenmarkt. Omdat wij er tijdens de ‘kerstdagen’ – Eid Holiday zijn, is alles helaas gesloten en zien we het fort, de soukhs en de markthal enkel van de buitenkant. Normaliter is er in de vroege ochtend op vrijdagen een levendige veemarkt, ook wel de geitenmarkt genoemd. Voor onze Talisman reizigers zorgen we er altijd voor dat zij op donderdagavond aankomen om op vrijdagochtend dit spektakel mee te kunnen maken.

SONY DSC
Nizwa

We rijden richting Al Hamra, een stadje aan de voet van het Jabal Shams gebergte. De navigatie gaat uit, en we volgen de borden naar The View.Vroeger was dit The View Camp met tenten, maar tegenwoordig bestaat het uit ongeveer 30 PODS, huisjes met een nette inrichting, fijne badkamer en een balkon met relaxsofa. Het is hier allemaal te doen om The View natuurlijk.Prachtig uitzicht over de bergen en het stadje Al Hamra dat in de avond zorgt voor een prachtig lichtdecor. De zonsondergang is hier erg mooi!

Uitzicht vanaf je balkon bij The View

Zaterdag 26 september; Misfat & Jabal Akhdar gebergte

Een ontbijt buffet en eitjes op bestelling smaken ons prima deze ochtend. We vertrekken om half 8 richting Misfat waar we een gids ontmoeten voor een wandeling door het oude stadje Misfat al Abreen. Het oude dorp bestaat uit 3 gedeeltes, het oudste is zo’n 1000 jaar oud, het tweede 500 jaar oud en het jongste gedeelte 100 jaar. De huizen zijn verlaten maar worden goed onderhouden. Onze gids is hier geboren en weet veel over de historie. Het is prachtig met dadelpalmen, mangobomen en henna struiken die overal groeien. De Falaj is alom aanwezig en loopt door alle drie de gedeeltes van het dorp. Halverwege komen we bij het guesthouse waar we wat thee en water drinken. In totaal lopen we zo’n 2 ½ uur. De gids nodigt ons bij hem thuis uit voor wat eten en drinken, hij woont met zijn vrouw en 7 kids in het nieuwe Misfat. We nemen plaats op de met kleden bedekte vloer in een kamer van het huis en er wordt allerlei lekkers gehaald. Verse dadels, koekjes, fruit, het kan niet op. Zijn vrouw en dochters laten zich ook zien, dat kan alleen omdat wij ook vrouwen zijn, als we met een man hadden gereisd mogen de vrouwen in huis zich nooit laten zien. We nemen afscheid en rijden verder het Jabal Shams gebergte in op zoek naar de Grand Canyon van Oman. We rijden een uur ongeveer om op zo’n 2300 meter te genieten van het prachtige uitzicht in de kloof. We moeten door naar het andere gebergte namelijk Jabal Akhdar, de groene bergen. Het is ongeveer twee uur rijden naar het Sahab hotel waar we een inspectie hebben. De Terrace kamer is prachtig, met mooi uitzicht en een groot balkon. Er is ook veel lichtinval hier.

Balcony Terrace Room bij Sahab Hotel in het Jabal Akhdar gebergte

In de namiddag zijn we rond 17:00 bij het Alila Jabal Akhdar hotel, geopend in 2014. We plonzen nog even in het heerlijke zwembad en de jacuzzi.In de avond dineren we buiten, er is genoeg keuze en sinds twee weken is er ook een alcohol licentie! Het hotel is erg smaakvol, aan elk detail is gedacht. We sliepen hier in een Mountain View Suite met prachtig uitzicht. Natuurlijk hebben we ook alle andere kamertypes bekeken, we kunnen de Jabal Terrace Suites van harte aanbevelen. Het uitzicht hier is schitterend, omdat ze dichter bij de rand van de kloof liggen.

Alila Jabal Akhdar gebergte
Alila Jabal Akhdar gebergte; alles klopt hier

Zondag 27 september; de woestijn in

In zo’n 20 minuten zijn we naar het plaatsje Birkat Al Mouz gereden. Het irrigatiesysteem (falaj) staat op de werelderfgoed lijst. In het dorpje worden nog geiten gehouden, maar de meeste huisjes zijn verlaten. Hier hebben we 30min rondgelopen en toen zijn we door de dorpjes Sinaw en Ibra naar Wasil gereden. Bij het Al Maha tankstation hebben we onze banden laten leeglopen…..

…..tot de drukmeter 18 aangaf. Voordat je de woestijn in gaat, is het namelijk belangrijk de bandendruk te verlagen. Met 20 minuten waren we vervolgens in het Desert Nights Camp, waar we hebben geluncht en de kamers hebben bekeken. De hosts hier waren ontzettend vriendelijk, en we hadden maar wat graag wat langer gebleven hier! Als je hier verblijft, is er altijd een sunset dune excursie en een kamelen ritje inbegrepen.

Het Desert Night Camp, hier hadden we graag overnacht!

We rijden door naar 1000 Nights Camp. Onderweg zijn we nog vast komen te zitten, een hele onderneming om hier te komen! We verbleven in de Amir Tent – met een temperatuur van 40 graden buiten is een airconditioning in de tent erg welkom.

28 september; wadi’s en dhows

We checken uit bij het 1000 Nights Camp en rijden de woestijn uit op weg naar Wadi Bani Khalid. Er zijn op 2 mensen na geen andere toeristen en nadat we de auto hebben geparkeerd lopen we richting de wadi. Er is een grotere natuurlijke poel omgeven door dadelpalmen en hier is er ook een klein restaurantje te vinden. Deze wadi is wat commerciëler dan de anderen en met name in het weekend vrij druk. We lopen een stukje over de rotsen en zien het kristalheldere water stromen. De natuur is echt prachtig maar we hebben helaas geen tijd om de hele wandeling te doen want we moeten door. We rijden naar Sur, een kustplaats waar een Dhow werkplaats is. We kunnen zo de werf oplopen en zien hoe de houten geraamtes langzaam veranderen in prachtige schepen die men hier Dhow’s noemt. Sur is een charmant plaatsje. Via de snelweg die deels langs de kust loopt rijden we door richting Quriyat. Onderweg zien we prachtige witte stranden aan een mooie zee in de verte. Wat jammer dat we hier niet even van kunnen genieten… maar we moeten door, op naar Dubai!

strand

De aankomst in Dubai verloopt vlot en we krijgen een rondleiding gevolgd door diner in het Park Hyatt Hotel aan de Dubai Creek. Onze kamer heeft uitzicht over de Burj Khalifa in de verte. Deze toren is de hoogste ter wereld en meet 828 m.

Na de inspectie gaan we eten in het Thaise restaurant van het hotel, de chefs komen uit het land zelf en bereiden een heerlijke maaltijd. Na het eten drinken we met Aziz nog wat in de bar en kunnen we aan bartender Michael aangeven wat onze smaakvoorkeuren zijn zodat hij een persoonlijk drankje kan maken.

Na middernacht zeggen we hem gedag en duiken we met een glimlach ons bed in.