Argentinië update van Ronda

Hoi allemaal!

Hier weer een update vanuit Argentinië.

Dag 1.
Bon dia, Como anda? zeggen ze hier. Ik heb het gevoel alsof ik hier alweer 2 weken ben. Goede vlucht gehad, 6 uur in de ochtend plaatselijke tijd kwam ik aan. Toen naar het platteland net buiten Buenos Aires gereden om een echt gaucho stadje te bezoeken. San Antonio de Areco, echt heel leuk. Alejandro, mijn gids, bracht mij precies naar de goede winkeltjes. Mensen maken hier alles nog met de hand. Voor het beste zilver en leer moet je hier zijn. Iedereen is even aardig en we mogen in de werkkamer kijken hoe ze de spullen maken. Daarna 2 estancia’s bezocht, honderden koeien gezien. Ik slaap vannacht ook op een estancia, echt een waar paradijs. La Bamba heet het. Men wordt hier helemaal in de watten gelegd. Een complete asado – Bbq bereidt van verschillende stukken vlees, rund (uiteraard), kip, varken, worstjes, maar ook heerlijke salades, warmgebakken broodjes, een heerlijk toetje met dulce de leche en Argentijnse wijn- je begrijpt ik zit nokkievol. Toen met een echte gaucho – cowboy paardgereden. Echt heerlijk in de weide omtrek niets dan grasland / pampa en een enorme stilte.  Dit is een prima begin om een reis door Argentinië te starten of om te eindigen.

Dag 2.
Vandaag heel de dag hotels bekeken, ik geloof 7 of 8. Echt heel nuttig. Hoewel we nooit klachten hebben gehad over hotels in Buenos Aires is het toch goed om te zien waar de verschillen zijn om een betere match te kunnen maken.
Verkeer is trouwens dramatisch hier, overal auto’s kris kras door elkaar. Op de kaart zijn de hotels niet ver van elkaar maar soms duurde het wel 3 kwartier in de auto van de één naar de ander. Ik vond Magnolia en Hub Porteño erg leuk en typisch Argentijns.
Vanavond ga ik naar een tango show in hotel Faena. Ben benieuwd!

Dag 3.
Erg lange dag vandaag. Ik was 1 uur ’s nachts terug in het hotel van de tangoshow. Rojo Tango is echt een mooie show, klein met van die ronde tafeltjes en stoelen met rood fluwelen bekleding. Er werd muziek gemaakt, gezongen en uiteraard gedanst.
Om 5 uur ging de wekker voor de vlucht naar Posadas. Uiteindelijk had de vlucht 5 kwartier vertraging. Argentijnen maken zich niet druk over dingen waar ze zelf niets aan kunnen veranderen, ik zag geen één geërgerd gezicht, iedereen ging gewoon weer rustig zitten. Heerlijke eigenschap! 🙂
Aangekomen in Posadas stond een auto plus chauffeur te wachten om 4 uur lang over een stoffige onverharde weg te rijden. Onderweg helemaal niets anders dan grasland. Om 4 uur kwam ik eindelijk aan bij Rincon de Socorro. Prachtige haciënda van de oprichter van North Face. Onderweg wel veel vogels gezien, reigers en gieren, een kleine struisvogel, veel capibaras en 2 soorten herten. En heel veel Argentijnse koeien. We gaan zo op nachtsafari. Hier rondom de haciënda zijn er nog meer capibaras en ook alligators. Ook echt een grote gezien! Morgen gaan we met de boot het meer op, ik ben benieuwd…
Het weer is trouwens heerlijk, in Buenos Aires was het een lekker lente temperatuur van 23 graden. Hier in Iberra is het zelfs 30 graden.

Dag 4.
Geweldige dag vandaag. Om te beginnen een heerlijk ontbijt bij Rincon de Socorro. Daarna gingen we op pad om de Wetlands in te gaan op zoek naar dieren. Capibaras zijn volop aanwezig, ze zien er zo leuk uit en krijgen wel 4x in het jaar kindertjes. Na een stuk gereden te hebben, stopten we bij een bos. Hier woont een familie brulapen en jawel hoor, de gids had ze snel gespot. Een groepje van 5 apen waren aan het slapen hoog in de boom. We maken nog een wandeling door het grasland en zien een klein hertje helemaal alleen. Op naar de boot. We gaan het grote meer op van Iberá, we zien heel veel kaaymannen op de oevers liggen. Capibaras ook hier, in het water en op de droge stukjes. Veel verschillende vogels en eenden. Heerlijk om zo door het water te glijden. Na een uur gevaren te hebben is het tijd voor lunch. Een heerlijke stoofpot staat voor ons klaar. Het weer is goed dus eten we buiten. Op de terugweg naar de estancia zien we een aantal ooievaars en de zeldzame jariboe. Dat was geweldig! Vergeet ik bijna nog het kleine vosje dat we zagen bij onze lunchplek. Een dag vol dieren. Vanavond gaan we weer een nachtsafari doen. Ben benieuwd wat we daar gaan zien. De maanwolf schijnt alleen in het donker tevoorschijn te komen. Hopelijk hebben we geluk.

Dag 5.
Helaas, helaas tijdens de nachtsafari hebben we niet veel gezien. De natuur heb je niet in de hand. Naast de capibaras hebben we alleen een haas gezien en was het ook nog eens de Europese haas die niet van oorsprong uit Argentinië komt. Vanochtend vroeg op voor de 4 uur durende rit op dezelfde stoffige weg richting Posadas. Bij het ontbijt een heerlijke alfagor op. Dat is een typisch Argentijns koekje, het zijn eigenlijk 2 koekjes met daartussen dulce de leche. Het lekkerst zijn ze als ze huisgemaakt zijn, jammie.
Vannacht slaap ik in hotel Puerto Valle, dit is een typisch Talisman hotel, fantastisch. Alles klopt hier, geweldige kamers, grote badkamer, goede service en mooie excursies. Alles geheel verzorgd, ze nemen genoeg water mee, iedereen krijgt een verrekijker en er worden kaplaarzen meegenomen. Ik ben zo blij dit te hebben gevonden. Gelukkig kon ik nog mee op de middagexcursie naar de Wedlands. Na een half uurtje rijden en door verschillende hekken te zijn gegaan komen we bij een plek waar we aan boord een klein bootje gaan. Door het riet en gras glijden we. Aan weerszijden van de boot zien we kaaimannen, maar ook de capibaras weer. Veel vogels te zien hier, ooievaars maar ook aalscholvers, ijsvogels en jacanas. Uiteindelijk komen we op het meer Valle uit. We varen langs de oever en kunnen met kaplaarzen aan een stukje op de Wedlands lopen, heel apart gevoel: je zakt een beetje weg en als we springen beweegt er een groot gedeelte mee, alsof je op een trampoline staat. Het is ongelooflijk maar we zijn op deze bijzondere plek helemaal alleen. Hier komen geen andere mensen. De eigenaren van Puerto Valle bezitten enorme hectaren land, hier mag niemand anders komen. We varen naar een platform in het meer. De gids haalt een kleedje tevoorschijn, allerlei hapjes en drankjes. De zon gaat onder, het is geweldig! Ibera betekent in Guarani ( de taal van de lokale mensen hier ) glinsterend water. En daar hebben ze helemaal gelijk in, het water glinstert schitterend met de ondergaande zon. In het donker varen we terug door de Wedlands met links en recht nu rode oogjes die naar ons gluren. Aangekomen bij ons beginpunt waar de auto staat, is het zo donker dat we geen hand voor ogen kunnen zien. Heel magisch zien we honderden vuurvliegjes, het lijkt wel vuurwerk.

Dag 6.
Zaterdag regende het heel de ochtend. Niet zomaar regen maar onweer en bliksem, emmers water tegelijk uit de hemel. Heel jammer want nu konden we niet de mooie boottocht gaan maken over de rivier of op het paard het enorme terrein van hotel Puerto Valle ontdekken. Na een heerlijke lunch van een typisch kaas/ maïs broodje als voorgerecht en een stuk gegrilde kip als hoofdgerecht ga ik richting de luchthaven van Posadas. De vlucht is een half uur vertraagd, ik zit niet echt lekker want ik heb een doorverbinding naar Trelew. Overstaptijd in Buenos Aires is anderhalf uur en nu dus een uur. Aeroparque is de luchthaven van Buenos Aires voor binnenlandse vluchten en niet zo groot. Zelf zal ik het wel halen om van de ene gate naar de andere te lopen, maar ik zit meer in over mijn bagage. Maar dat was onnodig, in Trelew aangekomen staat mijn tas keurig op de kofferband. Het is inmiddels 10 uur ’s avonds en uiteraard donker. Het is nog 40 minuten rijden naar mijn onderkomen Posadas los Mimbres. Dit is een boerderij vlakbij het dorpje Gaiman. In dit dorpje hebben immigranten uit het Engelse Wales zich gesetteld. Dat is te zien aan de uithangborden waarop staat dat ze hier high tea serveren. Ik wordt hartelijk ontvangen door Marcella en ze gaat nog snel de keuken in om iets voor me te koken. Vrijwel alles komt uit eigen tuin en ze maakt alles zelf. Brood, heerlijke jam, maar ook lam en uiteraard biefstuk.

Dag 7.
Na een korte nacht wordt ik om 8 uur opgehaald om Peninsula Valdes te verkennen. De afstanden hier zijn enorm, het duurt 2 uur voordat we het plaatsje Puerto Piramides bereiken, dat eigenlijk aan het begin van het schiereiland ligt. Tot hier is de weg geasfalteerd. Hier vertrekken de boten om de walvissen te spotten. Helaas zijn we net te laat voor de boot van 10 uur en zien de boot in de verte gaan. Gelukkig zijn er meerdere boten per dag. Ik kan nog mee met de boot van 6 uur, als bonus op de afvaart heb je de zonsondergang. We gaan de onverharde weg op en zien al snel een groep Guanacos, een soort lama’s grazen. Het is zo ongelooflijk uitgestrekt hier, dit is Patagonië! De eerste stop die we maken is bij een pinguïnkolonie. In september arriveren de mannetjes, zij maken de nesten en zorgen dat alles klaar is voor de vrouwtjes. Als de vrouwtjes komen, wordt het nest geïnspecteerd. Als het niet goed is, moet hij het reorganiseren en netter maken. De nesten zijn tegen de heuvel gebouwd. De eieren worden gelegd, de jongen geboren en in april gaan de pinguïns met z’n allen massaal weer terug naar zee. Op het volgende strandje liggen de zeeolifanten. De mannetjes zijn enorm en hebben een slurfachtige neus. Het grootste mannetjes heeft de vrouwtjes. De andere mannen wachten net buiten de kolonie hun kans af om te wedijveren om de vrouwtjes en het gevecht aan te gaan met de ‘grote’. Ik bezoek bij Punta Delgado het hotel en de vuurtoren. Je kunt tot bovenin klimmen en de enorme lamp bekijken en het is natuurlijk een mooie uitkijkpost. Tientallen kilometers verderop is de buurman. Estancia Rincon Chico. Een gigantisch lap grond voor de vele schapen die deze boerderij heeft. Op het terrein hebben ze gastenverblijven gemaakt. De eigenaar Augustin is erg enthousiast en met hem maken de gasten allerlei tours. De beste is om naar het strand te gaan en de kolonie zeeolifanten te bezoeken. Nergens op het schiereiland is het toegestaan om het strand te betreden waar de dieren op liggen. Maar omdat dit stuk land eigendom is van Augustin, neemt hij zijn gasten hier graag mee naartoe. Heel bijzonder om zo dicht bij deze dieren te komen. Om je een idee te geven van de uitgestrektheid hier, rincon Chico is 4 uur rijden van de lokale luchthaven, afstanden hier zijn gigantisch, ook omdat je links en rechts van de weg alleen maar pampa ziet. Als je een goede speurder bent, zie je veel dieren. Uiteraard schapen maar ook een klein soort struisvogel, de patagonische haas, gordeldieren en vossen. We rijden terug naar Puerto Piramides om de walvistocht te maken. Vanaf de verschillende uitzichtpunten had ik al wat omhoog spuitend water gezien. Met een enorme zodiac, waar denk ik 40 a 50 mensen op kunnen varen we uit. In de baai is 2 weken geleden een witte walvis geboren en deze valt door zijn kleur goed te zien. Hij is nu al zo’n 3/4 meter lang en nieuwsgierig. Met z’n moeder blijft hij in de buurt van de boot en komt regelmatig boven om adem te halen. Echt bijzonder om van zo dichtbij deze enorme dieren te zien. Verderop is een walvis salto’s aan het maken. Met veel gespetter splasht hij iedere keer het water weer in. Een ander vindt het leuk om te duiken waardoor we iedere keer de enorme staartvin uit het water zien komen. Langzaam gaat de zon onder en nemen de kleuren de lucht over. Vogels vliegen terug naar nesten en wij rijden nog 2 uur in het pikkedonker naar Los Mimbres. Ik kom van ver dus ik bezoek ook nog het hotel Territorrio in het plaatsje Puerto Madryn op de terugweg. Ik ben verrast en vind het hotel erg smaakvol en heeft een goede locatie ten opzichte van de luchthaven. Een uurtje rijden daar vandaan, wat handig is voor vroege vluchten uit Trelew.

Dag 8.
Zelf heb ik ook een vroege vlucht, om 8 uur vertrek ik naar Buenos Aires. Daar aangekomen moet ik van luchthaven wisselen voor de KLM vlucht terug naar huis. Ik wordt opgehaald en kan in de stad nog even een lekker broodje eten en een goede kop koffie drinken. De reis zit erop en in 12 uur en 40 minuten landt ik op Schiphol. Het was een leerzame reis, veel dieren gezien en interessante mensen ontmoet. Hotels bekeken en afstanden afgelegd. Wie graag andere delen, minder toeristische gebieden van Argentinië wil bezoeken, adviseer ik de Wedlands van Ibéra en het schiereiland Peninsula Valdés.